دانلود مقاله روش تدریس و مدیریت کلاس های چند پایه
مقاله روش تدریس و مدیریت کلاس های چند پایه
چکیده:
در نظام آموزشی کشور ما،وجود کلاسهای چند پایه واقعیتی اجتناب نا پذیر است .شرایط سخت محیطی ،کمبود جمعیت دانش آموزی ،کمبود نیروی انسانی وفضای آموزشی،مهاجرت طبیعی یا اجباری ووجود مشکلات و مسایل متعددمالی و اقتصادی از عواملی هستند که امکان تشکیل واحد آموزشی رابا کلاسهای تک پایه محدود می سازند. هدف مقاله ی حاضر،بررسی مشکلات روشهای موجود تدریس در کلاسهای چندپایه وچگونگی مدیریت کلاسهای چندپایه است.سوال های این پژوهش در موردوضعیت فیزیکی مدارس وکلاس درس،روشهای تدریس ،عوامل اثر گذاربرروش تدریس ومدیریت کلاسهای چندپایه است. درنوشتن این مقاله از روش کتابخانه ای استفاده شده است براساس نتایج بدست آمده عوامل اثر گذاربر روش تدریس از دیدگاه معلمان چند پایه ،کمبود وقت ،تعداد زیاد دانش آموزان در هر پایه، عدم آگاهی از شیوه های تدریس در کلاس چند پایه،کمبود وسایل آموزشی،نامناسب بودن ترکیب سنی دانش آموزان وعدم تمرکزحواس بوده است. وبر اساس نتایج، مناسبترین روشهای تدریس در کلاسهای چند پایه جهت مدیریت بهتر این کلاسها عبارتند از :روش سخنرانی،پرسش و پاسخ،همیاری ،حل مسئله وآزمایش است.
کلید واژه ها :کلاس چند پایه، مشکلات کلاسهای چند پایه، معلم ، دانش آموز
مقدمه:
یکی از شرایط ویژه که در آن معلمان به مقتضای شرایط می بایست کار یاددهی – یادگیری را به پیش ببرند ، وجود مدارس کوچک با کلاسهای چند پایه است . در این مدارس تعداد دانش آموزان کم بوده و این مدارس در نقاط دور افتاده تشکیل می شوند . تنوع پایه های تحصیلی ، کوچک بودن محیط کلاس ، نبود مواد آموزشی و تجهیزات آموزشی و پرورشی از جمله مشکلات و شرایطی است که در این گونه محیط های آموزشی حکم فرماست و با وجود این شرایط انتظار می رود که پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و عملکرد آموزشی معلم و فرایند یادگیری در این مدارس همانند سایر مدارس به پیش برود . در عین حال در مدارس چند پایه محاسنی نیز وجود دارد که در مدارس عادی کمتر به چشم می خورد : از جمله وجود احساس مشارکت پذیری نزد دانش آموزان ، حضور شاگردان پایه ی بالاتر برای تعامل در یاددهی دانش آموزان پایه ی پایین تر در کلاس ، امکان برقراری ارتباط بیشتر بین معلم و دانش آموزان با همدیگر و خلاصه در مجموع این مدارس دارای محاسن و محدودیت هایی هستند که شناخت آنها قبل از شروع فرایند یاددهی – یادگیری برای معلمان چند پایه امری ضروری است . بنابراین معلم چند پایه می بایست از نوعی مهارت یا قابلیت با عنوان مدیریت آموزشی کلاسهای چند پایه برخوردار باشد تا بتواند متناسب با شرایط مدرسه خوی و سطح انتظار آموزش و پرورش کار تعلیم و تربیت را به پیش برد .
پس نیازها ، خواستها و مشکلات موجود ما را برآن می دارد که برای کاهش معضلات و افزایش کیفیت یادگیری و کاهش نابرابریهای تحصیلی گامهای جدی تری بر داریم و اعمال مدیریت آموزش این کلاسها چگونه باید باشد تا بتواند تا در فرایند یاددهی – یادگیری – یادگیری دانش آوزان مؤثر باشد . با توجه به اهمیت نکات ذکر شده در این مقاله سعی شده ضمن پرداختن به مباحث مدیریت کلاسهای چند پایه ،اهداف این کلاسها وراهکارهای مناسب جهت اداره ی این کلاسها به سوالات زیر پاسخ داده شود:
۱- کلاس چندپایه یعنی؟
۲- مدیریت کلاس چندپایه یعنی؟
۳- نحوه ی اداره ی کلاسهای چند پایه یعنی ؟
تعاریف چند پایه :
تدریس چند پایه به نوعی از تدریس در آموزش ابتدایی اطلاق می شود که در آن دانش آموزان چند پایه در یک کلاس توسط یک معلم آموزش داده می شوند . ( ایان برچ ، ۱۳۷۹ ) و یا اینگونه می توان تعریف کرد که منظور از آموزش چند پایه ، موقعیتهایی است که در آن ها دانش آموزانی که از نظر سن و توانایی متفاوت هستند همه در یک کلاس آموزش می بینند .
تاریخچه
کلاس های چند پایه قدمتی به طول آغازتعلیم وتربیت درمکتب خانه ها دارد که درآن دانش آموزان از ۶سالگی تا۵۰سالگی وازهرسطح ،زیرنظریک فرد آموزش وتعلیم می دیدند گروهی درحال فراگرفتن قرآن بودندگروهی درحال آموختن گلستان سعدی و…اما ظهور کلاس های چند پایه در آموزش و پرورش رسمی،کلاس های ۶پایه تاسال۱۳۴۵رواج داشت واز مهرماه۱۳۴۵سیستم آموزش ابتدایی جدید۵ ساله به مورداجرا گذشته شد. بر پایه آمارهای نظام آموزش وپرورش ایران در حدودیک میلیون دانش آموزدر کلاس های درس چند پایه مشغول به تحصیل هستند. که در حدود ۴۸۰۰۰ کلاس چند پایه را شامل می شودکه این مقدار ۱۶درصد از کل کلاس های ابتدایی کشور را تشکیل می دهد . بیشترین آمار کلاس های چند پایه به استان سیستان و بلوچستان با ۳ هزار و ۸۹۹ کلاس درس اختصاص دارد. طبق آما ر وزارت آموزش و پرورش در…….
دیدگاه ها