دانلود درس پژوهی تقویت فرآیند یاددهی یادگیری مفهوم تقسیم در کلاسهای چند پایه با بهره گیری از روشهای نوین
درس پژوهی تقویت فرآیند یاددهی-یادگیری مفهوم تقسیم در کلاسهای چند پایه (سوم،چهارم،پنجم،ششم) – با بهره گیری از روشهای نوین
تمامی ادیان الهی و در رأس آنها اسلام انسان را موجودی کمال گرا می دانند. انسان همواره در حال تکامل است و جهت گیری او به سمت کمال بی نهایت و یکی از راههای رسیدن به کمال، علم و دانش است.
انسان قرن بیست و یکم هر روز شاهد تغییرات سریعی در عرصه تکنولوژی است. این تحولات او را با مسائل جدیدتر و پیچیده تری رو به رو می کنند و نوعی چالش و اضطراب چگونه زیستن را در او ایجاد می کنند که از یک سو انگیزه های یادگیری را در او تقویت می کنند و از سوی دیگر ضرورت آموزش مناسب و به موقع را یادآور می شوند. از آنجایی که از مهم ترین عوامل پیشرفت هر جامعه، آموزش و پرورش آن جامعه است، همانا لازمه ماندگاری انسانها در عرصه تحولات پر شتاب امروز، توجه بیشتر به کیفیت نظام آموزشی است؛ پس برای پرورش انسان کمال گرای قرن بیست و یکم، نظام های آموزشی باید عادتها و رویه ها را محک بزنند و با دیدی نقادانه به راهکارهای بهتری در همه زمینه ها بپردازند. اینجاست که نقش نظامهای تربیتی و کتب درسی در تربیت نیروی کار آمد و مورد نیاز جامعه برجسته می شود. معلمان باید پرورش انسان های اندیشمند، خلاق و انتقادی را در رأس فعالیتهای خود قرار دهند. چرا که باور همگان بر این است که علم و دانش بوسیله افراد خلاق و مبتکر شکل می گیرد، به علاوه نهاد آموزش و پرورش، باید نسل آینده را با ارزشهای اجتماعی آشنا کند، مبانی سازگاری اجتماعی را به آنها بیاموزد، در تحکیم مبانی اخلاق فردی و اجتماعی کوشش کند، آنها را به فرهنگ جامعه خود آگاه سازد و با ایجاد مهارتهای هنری، علمی و فنی یکایکشان را برای عضویت مؤثر، مفید و سازنده در جامعه آماده کند.
آموزش و پرورش باید به رشد قوه قضاوت صحیح، مسئولیت پذیری، خودآگاهی و ایجاد روحیه خلاق، نقاد و متفکر در برخورد با مسائل فردی و اجتماعی بپردازد و مهم تر از همه، رسالت هدایت تکامل فردی و اجتماعی را در ابعاد مختلف به نحو احسن به انجام برساند.
یکی از اساسی ترین نیازها برای نیل به هدف فوق تکیه بر فعالیتهای پژوهشی است؛ بنابراین اگر پژوهشی صورت نگیرد، دانش بشری افزایش نخواهد یافت و دچار سکون و رکود خواهد شد. بدون انجام پژوهش، امور آموزشی نیز از پویایی و نشاط لازم برخوردار نخواهد بود. از این رو یکی از عوامل اساسی پیشرفت در کشورهای توسعه یافته، توجه خاص به امر پژوهش است. اصولا پیشرفت و توسعه، ارتباط مستقیمی با تحقیقات علمی دارد و رشد و توسعه کشورهای پیشرفته در نتیجه سرمایه گذاری در بخش پژوهش است. حجم وسیع پژوهش های علمی در کشورهای توسعه یافته صنعتی گویای این واقعیت است. بنابر این نوع و سطح فعالیت های پژوهشی یکی از شاخص های اصلی توسعه و پیشرفت محسوب می شود. موفقیت در تمام فعالیتهای مربوط به توسعه از جمله آموزش و پرورش به نحوی به گسترش فعالیت های پژوهشی بستگی دارد. در واقع اگر بتوانیم این گونه فعایت های پژوهی را در متن تجربه هایی که در حرفه ی معلمی حاکم اند جای بدهیم، بی تردید موجبات تقویت و تحکیم زندگی حرفه مندانه ی جامعه ی آموزش و پرورش را فراهم آورده ایم. پس ادعای بیهوده ای نیست، اگر بگوییم نسل آینده نسلی خواهد بود که به پژوهش های در عمل گرایش پیدا خواهد کرد.
از این رو است که هم اکنون، شاهد این حقیقت هستیم که در آستانه ی قرن بیست و یکم، تمایل به پژوهش در عمل بیشتر شده است و یقینا این تمایل عام ره به جایی نخواهد برد؛ اگر در جامعه ی آموزش و پرورش از آن استقبال شایان به عمل نیاید.
جامعه ی آموزش و پرورش، نیاز وافری به وجود محقق معلمان با معلمان پژوهنده ای دارد که در درون و در بطن وظایف حرفه ای خود، سعی کنند نحوه ی فعالیتهای کاری خودشان را به یک یا چند، نظریه بکشانند، نظریه ها را در عمل بازبینی کنند و در پایان آن را بر عمل آگاهانه تبدیل سازند. این گونه فعالیت های پژوهشی، که مبتنی بر بازتاب عملیاتی است؛ بین آنچه هست و آن چه باید باشد، بهبود ایجاد می کند. تحقیق در عمل، معلمان را درگیر مسأله می سازد. معلمان در عمل، کنترل تمامی مراحل پژوهش را در دست میگیرند و به این ترتیب، به دوباره سازیمهارتهای حرفه ایخود می پردازند…..
دیدگاه ها