no-img
سایت همیار معلم

دانلود مقاله اختلالات رفتاری و عاطفی دانش آموزان و راهکارهای برخورد صحیح با آنها


سایت همیار معلم
اطلاعیه های سایت

ads ads ads ads ads ads ads ads

ادامه مطلب

DOC
دانلود مقاله اختلالات رفتاری و عاطفی دانش آموزان و راهکارهای برخورد صحیح با آنها
doc
شهریور 19, 1397
32 کیلوبایت
3000 تومن
مقالات فرهنگیان
مقاله اختلالات رفتاری و عاطفی دانش آموزان و راهکارهای برخورد صحیح با آنها
سال تحصیلی 97-96
۳,۰۰۰ تومان

دانلود مقاله اختلالات رفتاری و عاطفی دانش آموزان و راهکارهای برخورد صحیح با آنها


مقاله اختلالات رفتاری و عاطفی دانش آموزان و راهکارهای برخورد صحیح با آنها

 

 

 

چکیده

همانگونه که توجه و رسیدگی به وضعیت سلامت جسمانی وفیزیکی فرزندان ،کاری مهم و حیاتی برای آینده و سلامتی آنها می باشد ،توجه و اهمیت به سلامت روان آنان نیز می تواند به نوعی تعیین کننده ی زندگی آرام و سالم فرزندانمان  باشد. یکی از گروه های سنی جامعه که نسبت به گروه های دیگر آسیب پذیر تر می باشد دوره ی سنی نوجوانی است. دوره ای بسیار حساس وپر تلاطم که درصورت بی توجهی وغفلت اطرافیان می تواند منجر به بروز اختلالات بسیاری گردد.در سالهای گذشته پرداختن به مسائل روحی وروانی کمتر مورد توجه بوده است .خوشبختانه، امروزه مسائلی از این دست بیشتر مورد بررسی و تجزیه وتحلیل قرار می گیرند.

واژگان کلیدی: اختلالات رفتاری،دانش آموزان، راهکارها

مقدمه

بروز اختلالات رفتاری در نوجوانان می تواند دلایل عمده ای از قبیل:”  تربیت و برخورد ناصحیح والدین واولیای مدرسه ، محیط اخلاقی نامناسب،ناکامی ها وکمبودهای مراحل مختلف رشد ،عدم امکان به ثمر رسیدن خلاقیت ها واستعدادهاو…باشد.

دستیابی به راه حل های مناسب و کارآمد برای  رفع مسائل واختلالات رفتاری نوجوانان می بایست  کاملا زیر نظر متخصصان این امر و با راهنمایی ها وپیشنهادات آنها صورت پذیرد.

مدارس و خانواده ها یکی از پر تاثیرترین عوامل شکل گیری شخصیت نوجوانان در این دوره مهم زندگی می باشند . بنابراین برای بررسی عوامل بروز اختلالات رفتاری و عاطفی نوجوانان ارزیابی این دو گزینه در زندگی نوجوان حائز اهمیت است.

روشن ترین تصویری که می توان از مدرسه امروز ارائه داد، تصور آن چون اجتماع است. یک مشکل چگونه به وجود می آید؟ آیا نباید علل ایجاد مشکل ودرمان آن ،به صورت چند عاملی تحلیل شود؟ آیا یک یا دو نفر مشاور در مدرسه می توانند از پس همه مشکلات دانش آموزان برآیند؟ مدارس ما چه امکانات ، ابزارها و تخصص هایی برای مواجهه با انواع مشکلات دانش آموزان دارند؟ اگر موضوع ” مشکلات رفتاری دانش آموزان” را از زاویه روان شناسی فرهنگی مورد بررسی وتحلیل قرار دهیم ، به ابعاد جدید و احتمالا راه حل های علمی ومنطقی تری خواهیم رسید.

نباید انکار کرد که در مدارس ما ، اعم از ابتدایی ، راهنمایی ودبیرستان البته با نام سال جدید ابتدایی ومتوسطه اول ودوم،تدبیر مشخص وواقع بینانه ای برای مواجهه با آنچه که مشکلات رفتاری دانش آموزان نامیده می شود، وجود ندارد. اما این مقدار برای رفع گستردگی مشکلات کافی ومفید نیست.

مدارس ما باید به این موضوع توجه کنند که در بحث مشکلات رفتاری دانش آموزان دو حیطه مشخص باید کاملا تفکیک شود:

اولا، زمانی نگاه ما به موضوع کلی بوده شامل دخالت ها در حد راهنمایی است . اینکه ممکن است مدیر ،معاون و یا معلم به دانش آموزی که مرتکب دروغگویی شده تذکری بدهند، نصیحتی بکنند، یک یا دو جلسه با او به گفتگو بپردازند ویا مدتی رفتار او را زیر نظر بگیرند. این نمونه از مواجهه با مشکلات کلی است.

دوم ، زمانی هم با موضوعی تخصصی و ویژه مواجهیم . دانش آموزی که اضطراب یا وسواس دارد، نمی تواند غرایز

جنسی اش را کنترل نماید، پرخاشگر است ، با خانواده ودیگران سر ناسازگاری دارد،به مواد مخدر آلوده شده است و…

واینها مسائلی هستند که هم شناخت عوامل وهم بهبود ودرمان آن نیاز به دانش تخصصی ومسوولیت حرفه ای دارد.

ساده اندیشی است اگر که در یک مدرسه ، مدیر، معاون ویا مربی تربیتی و یا معلم بخواهند بدون بهره مندی از دانش تخصصی ، امکانات وابزارها ،توانایی شناخت شرایط ، به حل مشکل یا مشکلات اقدام نمایند. اشتباه است اگر تصور کنیم “باید کاری کرد” و به خود اجازه دخالت در هر نوع مشکلی را بدهیم. رفتارهای ناشیانه ، متفرقه ، غیر منسجم وتک بعدی در مواجهه با مشکلات رفتاری نوجوانان حتی اگر به نتایجی محدود منجر شود، می تواند مخاطراتی هم به دنبال داشته باشد.

مدرسه در سیاست های فرهنگی خود باید مشخص کند برای موارد زیر چه برنامه ها وتدابیری اندیشیده است؛

  • بهداشت وسلامت روان مدرسه (برای کلیه دانش آموزان وحتی معلمان)

  • تقویت روحیه همکاری ومشارکت.(برای دانش آموزان ،معلمان ووالدین)

  • آموزش مهارت های زندگی.(برای دانش آموزان )

  • مشکلات رفتاری دانش آموزان وارائه راهکارهای مفید برای آنها

کورت لوین، روان شناس گشتالتی ،که نظریه میدانی ومفهوم فضای زندگی “Life space”را بیان کرده است معتقد می باشد براساس واقعیت های روانشناختی که بر رفتار تاثیر می گذارند،قسمت های رفتار مرتبا تغییر می کنند یعنی آنها پویا هستند.انسلن در یک میدان تاثیر دائما در حال تغییر زندگی می کند وتغییر در هر یک از آنها بر بقیه نیز تاثیر می گذارد.(علی اکبرسیف۱۳۷۹-روانشناسی پرورشی)

 

دانلود مقاله اختلالات رفتاری و عاطفی دانش آموزان و راهکارهای برخورد صحیح با آنها

دانلود مقاله اختلالات رفتاری و عاطفی دانش آموزان و راهکارهای برخورد صحیح با آنها

 

 

فرمت فایل word

قیمت :    ۳۰۰۰ تومن

نکات مهم قبل خرید :

۱- نحوه دریافت به صورت دانلودی هست و شما بعد از پرداخت اینترنتی بلافاصله (اتوماتیک) فایل را می توانید دریافت کنید.
۲- در صورت مشکل با پشتیبانی سایت در تماس باشید.
۳- اعتبار ما در گرو کیفیت خدمات ، تکریم مشتری و رضایت شما است.

۴- فایل دانلودی بصورت ورد و قابل ویرایش و آماده چاپ می باشد

 



موضوعات :
برچسب‌ها :
ads ads ads ads ads ads ads ads

مطالب مرتبط


دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.