دانلود مقاله پیشنهادات ویژه به معلمین (پیشنهاد روشهای نوین تدریس املا)
مقاله پیشنهادات ویژه به معلمین (پیشنهاد روشهای نوین تدریس املا)
املاء چیست؟
انتقال عین کلام است به نوشتار. آن هم نوشتار رسمی، گفتار محاوره ای در املا به کارگرفته نمی شود.
اهداف اصلی املاء:
درست نویسی:
تبدیل نشانه های آوایی به نوشتاریزیبا نویسی:
از نظر اندازه، فونت و فاصله بین کلمه هاخوانا نویسی: بدون غلط،تمیز و زیبا مطابق با رسم الخط کتاب درسی
نحوه ی قرائت املاء:- متن املاء قبل از نوشتن دانش آموزان یک بار خوانده شود و از بچه ها خواسته شود که متن را به دقت گوش دهند، بدون آنکه چیزی بنویسند.
– حال متن املاء با صدای رسا و شمرده خوانده شود.
– در تقریر املاء رعایت زبان معیار و تلفظ صحیح کلمه ها و ترکیب ها ضروری است.
– از تکرار زیاد و غیر ضروری پرهیز شود چرا که این عمل موجب کند نویسی و بی توجهی می شود.
– هنگام قرائت علائم سجاوندی توسط آموزگار بیان،تا دانش آموزان درست و دقیق بنویسند.
– متن املاء در پایان یک بار دیگر خوانده شود.
– متن املاء کلمه به کلمه قرائت نشود بلکه به صورت گروه کلمات به هم مرتبط بیان، تا ارتباط معنایی وانسجام کافی رعایت شود.
پس از تصحیح املاء لازم است:دانش آموزان کلماتی را که اشتباه نوشته اند به طور صحیح و خوانا در پایان املاء بنویسند و آن ها رادر جمله های مناسب به کار ببرند.در صورت امکان برای کلمه یا کلمات اشتباه نوشته شده یک یا دو واژه هم معنی، مترادف یا متضاد یاهم خانواده بیان گردد.( با راهنمایی آموزگار و والدین )
دیکته را در دفتر مشق با رعایت حاشیه و علایم سجاوندی پاکنویس نماید و صورت صحیح کلمه هایی را که اشتباه نوشته است به منظور توجه بیشتر با رنگ دیگر بنویسد.
شیوه های خلاق و متنوع آموزش املاء املاء به صورت گروهی:
دیدگاه ها