no-img
سایت همیار معلم

دانلود مقاله روش ها و الگوهای نوین تدریس در کلاس های چند پایه - همیار معلم


سایت همیار معلم
اطلاعیه های سایت

ads ads ads ads ads ads ads ads

ادامه مطلب

DOC
دانلود مقاله روش ها و الگوهای نوین تدریس در کلاس های چند پایه
doc
شهریور 26, 1397
48 کیلوبایت
3000 تومن
مقالات فرهنگیان
مقاله روش ها و الگوهای نوین تدریس در کلاس های چند پایه
سال تحصیلی 97-96
۳,۰۰۰ تومان
۳,۰۰۰ تومان – خرید

دانلود مقاله روش ها و الگوهای نوین تدریس در کلاس های چند پایه


مقاله روش ها و الگوهای نوین تدریس در کلاس های چند پایه

 

 

 

 

 

چکیده

در این مقاله رشد همه جانبه‌ی شاگردان توسط تدریس با الگوی ترکیبی برای یادگیری در کلاسهای چندپایه مورد نظر است ، به طوری که شاگردان با دریافت آموزش در کلاسی که معلم از این الگو استفاده می کند علاوه بر افزایش یادگیری می تواند درباره‌ی مراحل رشد اجتماعی ، شناختی اخلاقی انفرادی و رفتاری خود آگاهی یابند . هدف معرفی یک الگوی ترکیبی برگرفته از الگوهای تدریس پیش سازمان‌دهنده ، استقرائی ، ‌دریافت مفهوم ، کاوشگری ،‌ بدیعه پردازی ، یاران در یادگیری ، انفرادی و سیستم رفتاری برای تدریس در کلاسهای چندپایه است . نکته‌ی قابل توجه این است که در این الگو از آموزش مستقیم و غیرمستقیم بطور هماهنگ استفاده می شود و می توان تمام اوقات کلاس را مصروف وظایف مرتبط با تعلیم و تربیت کرد و بر بهره‌وری در کلاس درس افزود و معضل کمبود وقت را که تدریس به شیوه‌ی مستقیم ایجاد می کند به جوی شوق‌برانگیز که شاگردان را به طی مراحل یادگیری می کشاند تبدیل کرد . تدریس خوب مبتنی بر الگوها و روشهای مناسب باعث برطرف شدن بخش عظیمی از مشکلات کلاسهای چندپایه خواهد شد . و این کلاسها را برای معلم و دانش آموزان لذت بخش می سازد .

واژگان کلیدی: کلاس،چندپایه،دانش آموز،معلم،مدیریت کلاس

 

مقدمه :

هماهنگی با تغییرات دنیای در حال تغییر و دگرگونی ، یکی از نگرانی های انسان روزگار ماست . در سراسر دنیا اندیشمندان ، ‌سیاستمداران ، برنامه‌ریزان آموزشی و پدران و مادران تلاش می کنند شیوه‌هایی بیابند که بتوان با استفاده از آنها کودکان امروز را برای زیستن در دنیای غیر قابل پیش‌بینی فردا آماده کرد . تاکنون مطالب بسیاری در مورد هدف تعلیم و تربیت نوشته شده است شاید بسیاری از متخصصان تعلیم و تربیت معتقد باشند که تربیت ، فراگیران را به سطوحی از رشد می رساند که خود به تنهایی قادر نیستند به آن سطوح برسند .

مایه‌ی بسی تأسف است که مدارس امروز برای دستیابی به فن‌آوری‌هایی که به کار یافتن اطلاعات می آیند ، در فشار قرار گرفته‌اند واین امر به بهای غفلت آنها از چهار ستون آموزش یعنی «آموختن چگونه دانستن ، آموختن چگونه رفتار کردن ، آموختن چگونه با دیگران زیستن و آموختن چگونه بودن» تمام شده‌است .

تعلیم و تربیت فقط فراهم آوردن اطلاعات نیست بلکه پرورش کامل شخصیت انسان و سیر و سفر به دنیای درون به قصد ایجاد شناخت و پرورش ارزشهاست . در چنین دیدگاهی بی‌گمان معلمان در کانون فرایند آموزش جای می گیرند و آموزش بدون وجود آنان ناممکن است . به گمان بسیاری از ما جوهر آموزش – آموختن به منزله‌ی گنج درونی انسان- نامحسوس و درک ناشدنی است .

از جنبه‌ی آرمانی، آموزش ارتباط دوسویه است که در طی آن معلم و شاگرد هر دو می آموزند . به گفته‌ی مهاتما گاندی ، معلم واقعی کسی است که خود را شاگردِ شاگردانش بداند . یکی از موضوعهای کلیدی کنفرانس جهانی آموزش برای همه تلاش برای یافتن روشهای یادگیری نوین و سازگار‌تر با نیازهای دانش آموزان بود .هیچ راه‌حل آماده‌ای برای پیشرفت آموزش نمی توان یافت . هر کشور و اجتماعی باید روشهای آموزش خاص خود را بیابد و از تجربه‌های سایرین برای مقابله با مشکلات خویش بهره جوید .

کسانی که اصلاح روشهای آموزش را مدنظر دارند برای رسیدن به مقصود باید با چراغ خرد و تجربه گام بردارند و معلمان کارآمد و تأثیرگذار را سرمشق خود قرار دهند .  با اندکی مطالعه در تاریخ تعلیم و تربیت می توان دریافت که سابقه‌ی کلاسهای چندپایه به آغاز تعلیم و تربیت گروهی منتهی می شود . و با درنظر گرفتن بافت جمعیتی روستاها در آینده نیز وجود خواهد داشت زیرا علاوه بر آن که مسأله‌ی غیره اقتصادی بودن کلاسهای کم تعداد را حل می کند به تکمیل پایه‌های تحصیلی نیز کمک می نماید . پراکندگی روستاها ، عوامل خاص جغرافیایی ، رشد منفی جمعیت به صورت کلی و کمبود تعداد دانش آموزان واجب‌التعلیم در بعضی از روستاها ، استفاده از وجود اطفال لازم التعلیم در امور کشاورزی در سایر امور معاش خانواده‌های روستایی ، کمبود یا نامناسب‌ بودن راههای ارتباطی بین روستاها و شهرها ، عدم موافقت بیشتر خانواده‌های روستایی به تحصیل دختران و …. از جمله مسایلی است که وجود این کلاسها را الزامی می سازد . پس شایسته است نوع نگاه ما به این کلاسها و ضرورت وجودشان تغییر نماید و به عنوان یک « فرصت آموزشی» و نه یک « بحران» کلاسهای چند پایه را مورد توجه قرار بدهیم . می توان گفت که این کلاسها مثال زدن چندنشان با یک تیر است چون معلمی ک در یک کلاس چند پایه تدریس می کند در واقع در طول یک سال ، تجربه‌ی شش سال آموزش را به دست می آورد. پس باید تدریس در این کلاسها را غنیمت بدانیم و به عنوان یک فرصت خوب به آن بنگریم…..

 

 

 

دانلود مقاله روش ها و الگوهای نوین تدریس در کلاس های چند پایه

دانلود مقاله روش ها و الگوهای نوین تدریس در کلاس های چند پایه

 

 

فرمت فایل word

قیمت :    ۳۰۰۰ تومن

نکات مهم قبل خرید :

۱- نحوه دریافت به صورت دانلودی هست و شما بعد از پرداخت اینترنتی بلافاصله (اتوماتیک) فایل را می توانید دریافت کنید.
۲- در صورت مشکل با پشتیبانی سایت در تماس باشید.
۳- اعتبار ما در گرو کیفیت خدمات ، تکریم مشتری و رضایت شما است.

۴- فایل دانلودی بصورت ورد و قابل ویرایش و آماده چاپ می باشد

 

 



موضوعات :
برچسب‌ها :
ads ads ads ads ads ads ads ads

مطالب مرتبط


دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.