دانلود مقاله اقدام پژوهی بررسی علل ضعف املا در دانش آموزان مقطع ابتدایی
مقاله اقدام پژوهی بررسی علل ضعف املا در دانش آموزان مقطع ابتدایی
قسمتی از مقاله:
مقدمه
مقطع ابتدایی زیر بنای مقاطع دیگر تحصیلی می باشد و در مقطع ابتدایی نیز پایه اول اساس پایه های دیگر می باشد و هر چقدر دانش آموزان در این پایه بهتر آموزش ببینند در پایه های دیگر راحت تر هستند و بالعکس ؛ در پایه ی اول دو درس ریاضی و فارسی ( قرائت فارسی و املای فارسی ) دروس کلیدی هستند و بیشترین ساعات هفته به این دو درس اختصاص می یابد و از بین دو درس ذکر شده درس فارسی از اهمیت دو چندانی برخوردار می باشد. طوری که بدون یادگیری درس فارسی , یادگیری دروس دیگر تقریباً غیر ممکن می باشد.
مرحله ۱ : (مشخص کردن موضوع و عنوان مسئله )
بررسی علل ضعف درس املا در دانش آموزان پایه ی دوم
مرحله ۲ : ( توصیف وضعیت موجودو تشخیص مسئله )
در سال تحصیلی فعلی ،بارها در دفتر دبستان شاهد سخنان آموزگار پایه دوم درباره ی وضعیت درسی دو دانش آموزبوده ام که ابراز نگرانی می کند و آنان را در حد دانش آموزان پایه اول هم نمی داند و از عدم پیشرفت تحصیلی آنان صحبت می کند؛ مدیر مدرسه با اولیای دانش آموزان ذکر شده , مشاوراتی را بعمل می آوردو قرار می شود که اولیای این دانش آموزان نظارت بیشتری بر امور درسی فرزندان خود داشته باشند و همگام با معلم درس ها را برای آنان مرور و تمین نمایند
مرحله ۳ : (گرد آوری اطلاعات – شواهد ۱)
بعد از گذشت یک ماه , متاسفانه پیشرفتی در وضعیت درسی این دانش آموزان حاصل نشدو در جلسه شورای معلمان وضعیت دانش آموزان ذکر شده مورد بحث قرار گرفت . پیشنهادهایی ارائه شدو من مامور رسیدگی به این مشکل دانش آموزان شدم , من هم با بررسی نمرات سال گذشته آنان و مشاوره با والدین و معلم پایه دوم آنان مطالبی را جمع آوری نمودم.
پس از مطالعه نمرات دانش آموزان و صحبت با معلم پایه اول , دوم و والدین آن ها، علت ضعف درسی آن ها مشخص شد .
برخی از علل ضعف دانش آموزان در درس املا به شرح زیر بود :
۱-این دانش آموزان ، بیش از دو سوم حروف الفبای فارسـی را نمی شناسند ویا آن ها را اشتبـاه می گیرند.
۲- معلم پایه اول علل اصلی ضعف آنان را , غیبت بیش از اندازه به سبب بیماری ذکر نمودند.
۳-سیستم رایانه آموزشی ، این دانش آموزان را با وجود داشتن ضعف درسی درامتحانات پایانی سال قبول شناخته و به پایه ی بالاتر ارتقا یافته اند.
۴- دانش آموزان مذکور در روخوانی تمامی دروس ضعیف می باشند .
۵- آن ها در نوشتن نیز بسیار کند بوده و اغلب در هنگام نوشتن املا از دیگر دانش اموزان عقب مانده و یا برخی از کلمات را جا می اندازند.
۶- اولیای این دانش آموزان بر امور درسی فرزندان خود نظارت چندانی ندارند .
۶- عدم آشنایی والدین آنان با اصول روان شناسی جهـت رسیـدگـی بـه فـرزنـدشـان متناسب با استعداد آنان , یکی دیگر از علل ضعف دانش آموزان است .
۷- اگر معلم سال گذشته ی آن ها ضعف درسی این دانش آموزان را پیگیری نکرده باشد می تواند یکی از علل ضعف آن ها باشد .
مرحله ۴ : (تجزیه و تحلیل و تفسیر داده ها )
با دو روش : ۱- روش ۶ پرسش ۲- روش تجزیه و تحلیل مسائل
روش اول : ۶ پرسش
۱-چرا :
چرا این دانش آموزان در درس املا ضعف دارند؟
ج : ۱- زیرا حروف الفبای فارسی را نمی شناسند ۲- در پایه ی اول غیبت مکرر داشته اند.۳- آموزش نادرست معلم ۴- تکرار نشدن درس توسط معلم ۵- پیگیری نکردن ضعف دانش آموزان پس از تدریس ۶- قبول شدن در امتحانات پایان سال و با همان ضعف رفتن به پایه ی بعدی ۷- کند نویسی آن ها -۸ اشتباه نویسی آن ها ۹ – ناتوانی در روخوانی ۱۰- ناتوانی در نوشتن تکالیف کتاب بنویسیم ۱۱- نا آشنا بودن خانواده با اصول یادگیری ۱۲- رسیدگی نکردن خانواده بر امور درسی فرزندان
۲- چگونه :
چگونه معلم سال دوم به ضعف دانش آموزان در درس املا پی برده است ؟
ج : از طریق مشاهده ی نمرات دانش اموزان در درس املا و هم چنین آزمون های انجام شده وهنگام روخوانی دروس بخوانیم و نوشتن تکالیف بنویسیم

دانلود مقاله اقدام پژوهی بررسی علل ضعف املا در دانش آموزان مقطع ابتدایی
برای خرید این محصول می توانید از طریق زیر عمل کنید
فرمت فایل word
قیمت : ۳۰۰۰تومان
نکات مهم قبل خرید :
۱- نحوه دریافت به صورت دانلودی هست و شما بعد از پرداخت اینترنتی بلافاصله (اتوماتیک) فایل را می توانید دریافت کنید.
۲- در صورت مشکل با پشتیبانی سایت در تماس باشید.
۳- اعتبار ما در گرو کیفیت خدمات ، تکریم مشتری و رضایت شما است.
۴- فایل دانلودی بصورت ورد و قابل ویرایش و آماده چاپ می باشد
دیدگاه ها