no-img
سایت همیار معلم

دانلود مقاله ارزشیابی کیفی توصیفی؛ ابزارها ، آسیب ها ، نتایج و پیامدها


سایت همیار معلم
اطلاعیه های سایت

ads ads ads ads ads ads ads ads

ادامه مطلب

DOC
دانلود مقاله ارزشیابی کیفی توصیفی؛ ابزارها ، آسیب ها ، نتایج و پیامدها
doc
شهریور 23, 1397
52 کیلوبایت
2900 تومن
مقالات فرهنگیان
مقاله ارزشیابی کیفی توصیفی؛ ابزارها ، آسیب ها ، نتایج و پیامدها
سال تحصیلی 97-96
۲,۹۰۰ تومان
۲,۹۰۰ تومان – خرید

دانلود مقاله ارزشیابی کیفی توصیفی؛ ابزارها ، آسیب ها ، نتایج و پیامدها


مقاله ارزشیابی کیفی  توصیفی؛ ابزارها ، آسیب ها ، نتایج و پیامدها

 

 

 

چکیده

طرح ارزشیابی توصیفی یکی از نوآوری های آموزشی است که دردهه ۸۰ به همت سیاستگذاران نظام آموزشی و گروه زیادی از مدیران و معلمان مقطع دبستان ارایه شد. هدف اساسی ارزشیابی کیفی  توصیفی ، بهبود کیفیت یادگیری و ارتقاء سطح بهداشت روانی محیط یاددهی –  یادگیری است .در این طرح تاکید عمدتاً بر ارزشیابی فرایندی ( تکوینی ) و ارزشیابی عملکرد وباز خورد مستمر و اصلاحی معلم به دانش آموزاست و بر ارزشیابی های پایانی کمتر توجه دارد . اصل محوری این رویکرد «ارزشیابی برای یادگیری» است نه «ارزشیابی از یادگیری» که اصل محوری ارزشیابی سنتی است. ارزشیابی تحصیلی درسایرکشورها ،تحولات فراوانی را به خود دیده است .و این تحولات منجر به ظهور روشهای متنوع شده است .روش هایی که در آن ها ، ارزشیابی وسیله ای برای شناخت ابعاد مختلف فرایند  یاددهی  – یادگیری و تعمیق نقش و وظیفه ی هریک از عوامل موثر در این فرایند شده است .در این مقاله که به روش مطالعه کتابخانه ای انجام داده ایم برآنیم با بررسی و تعریف ارزشیابی کیفی- توصیفی نقاط ضعف و قوت آن ،ابزارها،اسیب های پیش رو و نتایج آن را بیان نماییم .

وازگان کلیدی: ارزشیابی- کیفی- توصیفی- دانش آموز-معلم- نظام آموزشی

 

 

  مقدمه و بیان مساله

 

 

 

ارزشیابی توصیفی در دهه هشتاد خورشیدی در نظام آموزش ایران،طرح گردیده که این رویکرد محدود به ایران نبوده ودر کشورهایی نظیر ( فرانسه ،چین،آلمان،استرالیا ،ژاپن) نیز با استفاده از  ارزشیابی توصیفی تمامی فعالیت ها ومهارت ها و نگرش های کودک را توصیف وارزشیابی می نماید .

جالب این که در اکثر کشورها ،ارتقاء دانش آموزان در دوره ابتدایی تا پایان کلاس سوم بدون تکرار پایه و خودکاراست .ارزشیابی کیفی – توصیفی در آموزش و پرورش ایران رویداد خجسته و نوآورانه در حوزه تعلیم و تربیت است .که متناسب با شرایط زمان، در پی آن است که تحولات بنیادین و گسترده ای را در حوزه های متعدد جامعه ،ایجاد نماید و تلاش می کند به جای نگاه کمی نگری ، از طریق توجه به معیارهای برنامه درسی و آموزشی ،به عمق و کیفیت یادگیری دانش آموزان توجه کند .

ارزشیابی توصیفی در امر آموزش آخرین نقطه کار نیست بلکه باید در مسیر یادگیری  می باشد و ارزشیابی با یادگیری در هم تنیده شده است .

با توجه به مطالب ذکر شده لازم است اصل وجوهره ارزشیابی توصیفی فهمانده شودتا بتوانیم در عین استفاده از سلیقه های مختلف معلمان در قالب یک چهارچوب واصول حرکت کنیم .مانند خانم هایی که لباس هاس مختلف و متنوع پوشیده اند ولی اصل حجاب و پوشش و زیبایی را رعایت کرده اند .

تعریف ارزشیابی کیفی توصیفی

رویکردی از ارزشیابی تحصیلی است که از طریق آن ،جمع آوری ،تحلیل وتفسیر اطلاعات مربوط به پیشرفت تحصیلی با بهره گیری از ابزارهای متنوع سنجش انجام می گیردواز طرف دیگر ،با بررسی وضعیت دانش آموز ،نقاط ضعف احتمالی اصلاح و با بهبود و تعمیق یادگیری ،زمینه رشد همه جانبه او را فراهم میکند .

اهداف ارزشیابی کیفی- توصیفی

بهبود کیفیت فرایند یاد دهی – یادگیری با سنجش و ارزشیابی تکوینی

کمک به رشد همه جانبه دانش آموزان با افزایش شناخت از آنان از طریق ابزارهای مختلف

تاکید بر اهداف آموزش و پرورش از طریق توجه به فرایند یادگیری به جای تاکید بر محتوی

حذف حاکمیت امتحانات پایانی در تعیین سرنوشت نهایی دانش آموز .

افزایش بهداشت روانی محیط یاددهی – یادگیری با ارائه بازخوردهای توصیفی….

 

 

دانلود مقاله ارزشیابی کیفی – توصیفی؛ ابزارها ،آسیب ها ، نتایج و پیامدها

دانلود مقاله ارزشیابی کیفی  توصیفی؛ ابزارها ، آسیب ها ، نتایج و پیامدها

 

فرمت فایل word

قیمت :    ۲۹۰۰  تومن

نکات مهم قبل خرید :

۱- نحوه دریافت به صورت دانلودی هست و شما بعد از پرداخت اینترنتی بلافاصله (اتوماتیک) فایل را می توانید دریافت کنید.
۲- در صورت مشکل با پشتیبانی سایت در تماس باشید.
۳- اعتبار ما در گرو کیفیت خدمات ، تکریم مشتری و رضایت شما است.

۴- فایل دانلودی بصورت ورد و قابل ویرایش و آماده چاپ می باشد

 

 



موضوعات :
برچسب‌ها :
ads ads ads ads ads ads ads ads

مطالب مرتبط


دیدگاه ها


دیدگاه‌ها بسته شده‌اند.