دانلود مقاله خودسازی در نهج البلاغه
چکیده:
انسان مسافر است و در این سفر نیازمند آگاهی هایی است که مجموعه آن را علم اخلاق به عهده دارد. در حوزه تربیت اخلاقی هم خودسازی(اخلاق)و هم دیگرسازی(تربیت)مطرح است که بنابر تعالیم اسلامی و کتاب شریف نهج البلاغه خودسازی مقدم بردیگرسازی می باشد. از دلایل اصلی بعثت انبیا نیز تغییر اخلاق بوده است و هدف انبیا سامان دادن به نابسامانی های اخلاقی انسانهاست. البته خودسازی ماهیتی زمان دار است و فضایل اخلاقی زمانی تخقق می یابد که به صورت ملکه درآید. علمای اخلاق درباره مراحل و پله های خودسازی نگرش های متفاوتی دارند ولی بر اساس کتاب شریف نهج البلاغه شامل پنج پله یقظه، توبه، زهد، مراقبه، محاسبه و تقواست. تقوا، آخرین پله خودسازی است که به معنای خود نگهداری ومراقبت و تسلط بر نفس است و باعث می شود انسان متقی با فرض استقرار درمحیط گناه هم خویشتن را آلوده نسازد. اگر پله های خودسازی گام به گام طی شود در نهایت انسان خودساخته متخلق به صفات متقین می شود.
واژگان کلیدی:اخلاق –خودسازی-یقظه-توبه-زهد-مراقبه و محاسبه-تقوا-متقین.
خودسازی و تهذیب نفس یکی ازمباحث مهـم اخلاق و از ارکان اساسی سیرو سـلوک به شـمار مـی آید. علـیرغـم بی توجهی هایی که در فرهنگ و مکاتب بشری نسبت به مسئله انسان سازی شده است، در حوزه دین به ویژه دین مقدس اسلام مسئله اخلاق و سازندگی شخصیت معنوی فراموش نشده و از مهم ترین و اساسی ترین مســــائل به شمار می آید. از نگاه قرآن کریم انسان مسافر است و در این سفر به ره توشه نیاز دارد. او موظف است موانع راه و مراحل پیمودن این سفر معنوی را به خوبی بشناسد که مجموعه این آگاهی ها را علم اخلاق به عهده دارد. انسان در حوزه اخلاق دو مسئولیت دارد:یکی مسئولیت توجه به خود و تلاش جهت کسب فضایل و دفع رذایل(خودسازی) و دیگری توجه به دیگران و اثر گذاری در اعضای جامعه اسلامی(دیگر سازی). از دیدگاه تعلیم و تربیت اسلامی و بر اساس تعلیمات معصومین (علیهم السلام) خودسازی بر دیگر…..
فرمت فایل: ورد
قیمت : ۳۳۰۰ تومان
نکات مهم قبل خرید :
دیدگاه ها