دانلود مقاله اقدام پژوهی چگونه توانستم با بهره گیری از فناوری آموزشی ( فیلم و تصویر ) تدریس ادبیات فارسی را به صورت فعال ارائه دهم؟
مقاله اقدام پژوهی چگونه توانستم با بهره گیری از فناوری آموزشی ( فیلم و تصویر ) تدریس ادبیات فارسی را به صورت فعال ارائه دهم؟
چکیده :
اینجانب ###### دبیر ادبیات فارسی با ۲۱ سال سابقه ی تدریس در دبیرستان @@@ که یکی از دبیرستانهای مشهور دخترانه در شهرستان مشگین شهر است انجام وظیفه می کنم . این دبیرستان که قدمت آن به سال ۱۳۳۷ شمسی مربوط میشود در مرکز شهر واقع گردیده .
در پاسخ به این سوا ل که چرا به فکر این پژو هش افتادم ، باید اعلام کنم که در جریان تدریس ادبیات فارسی و آشنایی با انواع مخ تلف ادبیات داستانی ، نمایشی ، غنایی ، پایداری ، عاشورایی ، حماسی و تعلیمی و غیره و در ارتباط با متنهای ادبیات با دانش آموزان دچار مشکل گردیدم . و متوجه شدم آنها علاقه ای به روخوانی متنهای ادبیات ندارند . و وضعیت درسی آنها در این درس بسیار ضعیف است . این موضوع فکر من را به عنوان دبیر بسیار مشغول کرده بود . و می بایستی راهی برای حل این مشکل پیدا می کردم .
برای پیدا کردن راه حل مناسب با خود دانش آموزان ، دبیران ادبیات و مدیر و معاون آموزشی مشورت کردم . راه های متفاوتی به نظرم رسید : !- نشان دادن تصاویر م ربوط به شخصیتهای داستانها ۲- معرفی فیلمهایی که در مورد بعضی از متنها ساخته شده بود -۳ معرفی کتابهای نویسندگانی که داستانهای آنها در کتاب درسی چاپ شده بود . -۴ نشان دادن فیلمهای مربوط به داستانها ی درس . وضعیت موجود را تعریف کردم. و در نتیجه به گرد آوری اطلاعات و شواهد پرداختم .
به کمک پرسشنامه از خود دانش آموزان واولیا ی آنها در مورد درس ادبیات و دبیر ادبیات نظر خواهی کردم که نتایج به پیوست ضمیمه شده است .
پرسشنامه ی ( ۸ ) سوالی محقق ساخته را در اختیار آنها گذاشتم و به گرد آوری نظرات آنها پرداختم . نیمرخ کلاس را با توجه به نمراتی که داده بودند رسم کردم .
۱ ) نمره گذاری شد. بر اساس نمرات تصمیم به انتخاب -۲-۳- نمرات در جهت منفی ( ۴ راه جدید به صورت موقت کردم .
هدف خود را از گردآوری اطلاعات و شواهد بیان کردم و بعد به تجزیه وتحلیل داده ها پرداختم .
پیشنهاد بچه ها را در مورد ادبیات داستانی و اهداف آن و مواردی که یادگیری داستان را آسان می کند و چگونگی استفاده از وسایل کمک آموزشی ، بهره گیری از روش فعال آموزش در ادبیات مخصوصا” قصه و داستان ومواردی از این قبیل …….. مورد مطالعه قرار
دادم .
از روش فعال فناوری آموزشی یعنی تدریس ادبیات داستانی کتاب به کمک تصویر و نشان دادن فیلم مربوط به درس پرداختم . فیلمهای بچه های آسمان ، کوزت ، گاو ، جنگ و جبهه ، شهید آوینی ، شهر مدینه ، فیلم مربوط به عاشورا ، و فیلم دو خیاط و پادشاه احمق …. و بسیاری دیگر که در این مجال نمیگنجد را برای دانش آموزان نشان دادم .
و مورد استقبال دانش آموزان واقع شد . تغییر حاصل شده را دوباره به وسیله ی پرسشنامه ارزیابی کردم . علت انتخاب پرسشنامه آشنایی همه با آن بود و داده های به دست آمده آسان مورد تفسیر قرار می گرفت .
دوباره نیمرخ کلاس را براساس نمراتی که به سوالات پرسشنامه داده بودند رسم کردم .
۴ ) براساس آن به -۳-۲- این بار نمرات در جهت مثبت نمره گذاری شده بود یعنی از( ۱ ارزشیابی و تاثیر اقدام جدید و تعیین اعتبار آن پرداختم . برای تعیین اعتبار از همکاران ادبیات و دیگر رشته ها و از مدیر دبیرستان و معاونین دبیرستان ، از سر گروه آموزشی ادبیات ، و از معاون آموزشی اداره ی آموزش و پرورش کمک گرفتم که به صورت مستند به پیوست ضمیمه گردیده است . به این ترتیب این پژوهش در کار تدریس اینجانب تاثیری به سزا داشت وپیشرفت تحصیلی و نمرات بچه ها و رضایت اولیای دانش آموزان و اولیای دبیرستان موید این مساله میباشد .
نظرات دانش آموزان ، دبیران و صاحبنظران را در خصوص طرح جدید بکار گرفته شده جویا شدم که همگی نشان دهنده ی موفقیت این طرح بود و من توانستم آموزش انواع
مختلف ادبیات داستانی ، حماسی ، غنایی ، تعلیمی ، پایداری ، عاشورایی ، بزمی و عاشقانه را با تصویر ارائه کنم.
به پیشنهاد بچه ها ، اولیا ، مدیر و دبیران توجه نمودم و در آخر به ذکر منابعی که در گردآوری این گزارش از آنها استفاده کرده بودم پرداختم ….
فرمت فایل word
قیمت : ۲۰۰۰ تومن
نکات مهم قبل خرید :
۱- نحوه دریافت به صورت دانلودی هست و شما بعد از پرداخت اینترنتی بلافاصله (اتوماتیک) فایل را می توانید دریافت کنید.
۲- در صورت مشکل با پشتیبانی سایت در تماس باشید.
۳- اعتبار ما در گرو کیفیت خدمات ، تکریم مشتری و رضایت شما است.
۴- فایل دانلودی بصورت ورد و قابل ویرایش و آماده چاپ می باشد
دیدگاه ها